بررسی کارکرد هنر کانسپت در تولیدات سرگرمی

پایان نامه
چکیده

هنرکانسپت زیر شاخه¬ای از تصویرسازی است و برای توصیف ایده¬ها در مرحله¬ی پیش¬تولیدات فیلم¬های سینمایی و انیمیشن¬ها و به خصوص بازی¬های رایانه¬ای به کار می¬رود. طراح کانسپت اولین کسی است که پس از مطالعه¬ی متن فیلم¬نامه ایده¬های نوشتاری را به ایده¬های تصویری ترجمه می¬کند. در کشور ما با وجود اینکه صنعت سینما و انیمشن هنوز جایگاه مناسبی پیدا نکرده است اما قادر به یافتن طراحان کانسپت موفق هستیم. به ویژه در سال¬های اخیر و با رشد جریان تولیدات بازی¬های رایانه¬ای در کشور وتشکیل بنیاد ملی بازی¬های رایانه¬ای حتی می¬توان نمونه کارهای موفقی را هم مثال زد، ولی با توجه به اینکه این هنر هنوز به طور تخصصی شناخته نشده و به آن پرداخته نشده است، تنها باید آن را در اینترنت جستجو کنیم و دراین رابطه منبع فارسی مشخصی وجود ندارد تا به طور تخصصی پیش¬تولیدات و کانسپت¬های صعنت سرگرمی جهان را مورد بررسی قرار داده باشد. دراین تحقیق به منظور شناساندن بیشتر این هنر، به معرفی و بررسی آثار، افراد موثر، استودیو¬ها و مراکز مطرح تولیدات کانسپت خواهیم پرداخت. سیر و تحول این هنر و دیجیتالی شدن آن در طول زمان مورد دیگریست که مورد بحث قرار خواهد گرفت. بررسی ابزار مورد نیاز، وظایف طراحان کانسپت، انواع تکنیک¬های رایج و شخصی این هنرمندان از موارد مهمی است که مطالعه خواهیم کرد. بررسی ضرورت وجود این هنر در صنایع سرگرمی¬سازی و بررسی هنر دیجیتال وغیر دیجیتال به منظور مقایسه و کشف مزیت دیجیتالی بودن آثار نیز از دیگر مباحث این پژوهش است. علاوه براین به مطالعه¬ی تفاوت کانسپتها در سینما و انیمیشن و بازی می¬پردازیم. بررسی ارتباط هنر کانسپت با طراحی صنعتی و تصویرسازی و نقاشی و معماری، تفاوت¬ها و شباهت¬ها و کاربرد آنها در این زمینه نیز به طور مختصر پراخته خواهد شد.

منابع مشابه

بررسی تاریخی کارکرد ارتباطی هنر در اماکن مذهبی عصر قاجار

آثار هنری به کار رفته در اماکن مذهبی علاوه بر کارکردهای سازه‌ای، هنری و تاریخی دارای کارکرد ارتباطی نیز هستند. گستردگی پیام‌ها، تنوع مخاطبان و تعدد هنرها در اماکن مذهبی، بر اهمیت این کارکرد افزوده است. تحلیل تاریخی کارکرد ارتباطی هنرهای به‌کار رفته در اماکن مذهبی، به کاربردی کردن قابلیت ارتباطی هنر و بالندگی بیشتر فرهنگ در جامعه کنونی می‌تواند کمک ‌کند. این مقاله، بر آن است تا با رویکردی تاریخ...

متن کامل

مطالعه کارکرد «عنوان » در آثار تجسمیِ هنر مفهومی

در هنر پست مدرن و معاصر، با بیشتر مورد توجه قرار گرفتن مفهومِ پنهان در اثر هنری، توجه به نقش«عنوان » در انتقال مفهوم افزایش می یابد. در این میان، هنر مفهومی، بیش از سایر گرایش های هنری موجود،بدان اعتنا نموده است؛ چرا که مفهوم در این گونه هنری، از ارکان اصلی محسوب م یشود. چگونگی شک لگیریو انتقال «مفهوم » این آثار به مخاطب، موضوعی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و نگارندگانقصد دارند جایگ...

متن کامل

سرگرمی و لهو در قرآن کریم

سرگرمی، تفریح و فراغت، به‌عنوان نوعی اشتغال غیرالزامی، انتخابی، غیرانتفاعی، دارای کارکرد فرح‌بخشی،  تنوع‌زایی و نشاط‌آفرینی، بخشی از اشتغالات معمول و تا حدی گریزناپذیر بشر است. پرسشی که محرک نگارنده در تدوین این نوشتار است، این است که اسلام در مقام دین زندگی، در خصوص این سنخ فعالیت‌ها که در عصر و زمان حاضر به علل و دلایلی، رونق و رواج روزافزونی یافته، چه موضع ارزشی و هنجاری گرفته است. واکاوی مف...

متن کامل

بررسی فقهی و حقوقی اعمال محدودیت بر سرگرمی های بیانی

سرگرمی های بیانی به عنوان نوع معینی از بیان که دربردارنده ی پیام و محتوای سرگرم کننده و با قالب های متفاوت در نظر گرفته می شوند می‌توانند با تحلیلی حقوقی و فقهی و باتوجه به مبانی مشروعیت آنها تحت شمول قاعده حاکم بر بیان یعنی آزادی قرار گیرند. از این منظر، سرگرمی بیانی خود، صرف نظر از محتوا و قالب آن، به عنوان یک ارزش تلقی می شود. اما با توجه به  ماهیت اجتماعی بیان و تاثیر محتوای آن بر مخاطب، آز...

متن کامل

معماری اندیشه، از ایده تا کانسپت

این پژوهش به جایگاه« ایده» و «کانسپت» در معماری و چگونگی تبدیل اندیشه و خیال بر پایه متن به فضای معماری، می پردازد. روش پژوهش در این تحقیق به صورت تحلیل محتوا با تکیه بر نشانه شناسی لایه ای وتحلیل سه گانه پانوفسی در تمامی لایه های  هم نشین است. فرآیند حاصل از این تحقیق به این نتیجه دست یافته است که ایده، تفکر اولیه و غالب طرح بوده و استراتژی برخورد با آن است در حالیکه کانسپت به معنادار کردن اید...

متن کامل

روش‌های خلق ایده و کانسپت در فرآیند طراحی معماری

ایده‌پردازی (خلق ایده و کانسپت) به عنوان بخش مهمی از فرآیند طراحی، همواره در ادبیات طراحی‌پژوهی مورد توجه بوده است. این پژوهش در بخش نخست، پس از بررسی آراء نظریه‌پردازان، با استفاده از روشی توصیفی-تحلیلی، فرآیند طراحی را در دو نسل الگوهای نظام‌مند و محیط‌شناسانه و روش‌های خلق ایده و کانسپت را در چهار مقوله قیاسی، الگوواره، منطقی و نظری طبقه‌بندی می‌کند. در بخش دوم، در پیمایشی میدانی رابطه فرآین...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023